Wednesday, January 13, 2010

تعداد بازداشتی های غیرمیدانی خیلی بیشتر از تعداد ذکر شده در گزارش کمیته ویژه بود


صالح نیکبخت از کمیته ویژه مجلس به خاطر گزارشی که درخصوص بررسی وضعیت بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات تهیه شد، تشکر کرد.

این وکیل برخی افراد بازداشت شده پس از انتخابات با تاکید بر اینکه از همان ابتدا متوجه حوادث غیرطبیعی کهریزک شده بودند، گفت: مردم و حتی خانواده بعضی از همان کسانی که در جریان این حوادث دستگیر شده بودند تلفنی اطلاعات را در اختیار ما می گذاشتند. حتی در سال 86 هم گزارش های مشابهی درخصوص رفتارهای غیرعادی و نامناسب برخی با افرادی که به عنوان اراذل و اوباش در این زندان نگهداری می شدند توسط خانواده های آنها به انجمن دفاع از حقوق زندانیان رسیده بود.

به گزارش اعتماد وی در ادامه با بیان اینکه این امر به اطلاع مقامات وقت قوه قضاییه رسید ، افزود : قائم مقام دادگستری استان تهران آن زمان رسماً اعلام کرد بازداشتگاه تعطیل شده است.ما تقریباً فکر می کردیم تعطیل شده است، زیرا مطابق قانون مقرر شده است همه زندان ها و بازداشتگاه های کشور زیر نظر سازمان زندان ها باشند و اقدامات تامینی و تربیتی وابسته به قوه قضائیه را زیر نظر این سازمان اعمال کنند. ما نمی دانستیم بازداشتگاهی وجود دارد که فقط آقای مرتضوی و برخی مقامات انتظامی از آن خبر دارند.

نیکبخت سپس درباره آمار تعداد افراد بازداشت شده گفت : اول این نکته را بیان کنم که آقای مرتضوی دادستان وقت تهران، در ملاقاتی که با نمایندگان داشتند عنوان نکردند این 390 نفر همه به کهریزک منتقل شده اند، ایشان گفته اند در حوادث بعد از 22 خرداد 390 نفر بازداشت شده اند که از میان آنها 250 نفر بازداشت شدگان میدانی هستند که در خیابان ها و درگیری ها دستگیر شده اند. البته در این گزارش عنوان شده 50 نفر بازداشت شدگان غیرمیدانی هستند در حالی که بازداشت های غیرمیدانی خیلی بیشتر از این تعداد بود. تنها 43 نفر روزنامه نگار در آن زمان دستگیر شدند. تعداد زیادی از دانشجویان و سیاسیون هم در کنار روزنامه نگاران جزء بازداشت شدگان غیرمیدانی بودند.

وی در ادامه افزود: واقعیت این است که من که وکالت بعضی سیاسیون مشهور را داشتم، وقتی پرونده آنها را مطالعه کردم متوجه شدم حکم بازداشت مشخصی در مورد این افراد وجود ندارد و بازداشت آنها براساس یک حکم کلی که چهار روز قبل از انتخابات 22 خرداد توسط دادستان وقت صادر شده صورت گرفته است. از طرف دیگر وقتی پرونده را مطالعه کردم، دیدم افرادی که در محل کار خود دستگیر شده بودند در کیفرخواست صادره برای آنها آمده است که ما آنها را حین درگیری و دامن زدن به اغتشاش دستگیر کرده ایم.
منبع
http://www.rahesabz.net/story/7759/

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic