Wednesday, January 13, 2010

احمدى نژاد نقش عربستان در بحران يمن را به باد انتقاد گرفت


اظهارات محمود احمدى نژاد شديدترين انتقاد جمهورى اسلامى ايران از مقام هاى عربستانى طى ماه هاى اخير در باره نقش اين كشور در بحران يمن به شمار مى رود.

۱۳۸۸/۱۰/۲۳

محمود احمدى نژاد؛ رييس جمهور اسلامى ايران، حملات عربستان به شورشيان يمن را به باد انتقاد گرفت و گفت: «انتظار اين بود كه عربستان بين برادران، صلح و دوستى ايجاد كند. نه اين كه خود وارد جنگ شود.»

رييس دولت دهم كه در شهر اهواز براى صدها طرفدار خود سخنرانى مى كرد، مقام هاى رياض را متهم كرد كه عليه «برادران مسلمان» خود در يمن وارد جنگ شده اند و اظهار عقيده كرد كه «اگر گوشه اى از سلاح عربستان به نفع غزه و عليه صهيونيست ها به كار گرفته مى شد، امروز اثرى از صهيونيست ها نبود.»

اظهارات محمود احمدى نژاد شديدترين انتقاد جمهورى اسلامى ايران از مقام هاى عربستانى طى ماه هاى اخير در باره نقش اين كشور در بحران يمن به شمار مى رود.

وى گفته است: «انتظار اين بود، عربستان در دعواى خانگى يمن پدرى و برادرى بزرگى كند و بين برادران صلح و دوستى ايجاد كند. نه اين كه خود وارد جنگ شود. توپ ها و بمب ها را عليه ملت هاى مسلمان به كار بياندازد.»

رييس جمهورى ايران مى گويد كه بحران يمن ساخته دست آمريكا، انگليس و اسرائيل است و عربستان پول نفت را صرف خريد سلاح مى كند كه به گفته وى، اين سلاح «در مسير برادر كشى و ايجاد فتنه به كار مى رود.»

يمن كه از فقير ترين كشورهاى جهان محسوب مى شود، از ماه هاى گذشته تا كنون، صحنه درگيرى ميان نيروهاى دولتى با شورشيان الحوثى كه شيعه هستند، بوده است.

اين درگيرى ها كه به مرز يمن و عربستان نيز كشيده شده است، باعث شده كه رياض به بمباران مواضع شورشيان شيعه بپردازد تا به گفته مقام هاى اين كشور؛ از سرايت بحران به داخل عربستان جلوگيرى شود.

مقام هاى جمهورى اسلامى و رسانه هاى دولتى ايران، در ماه هاى اخير، عربستان را به «نسل كشى» در يمن متهم كرده اند و مدعى شده اند كه در جريان بمباران و گلوله باران شيعيان حوثى، هزاران نفر از مردم عادى كشته شده اند.

منوچهر متكى؛ وزير امور خارجه ايران، دو شنبه شب، در جمع دانشجويان بسيجى مدعى شده بود كه «در مهر ماه گذشته، در حاشيه مجمع عمومى سازمان ملل، وزير امور خارجه آمريكا و يمن و بعضى وزيران خارجه ديگر، جلسه اى را برگزار كردند و مطالبى در آن جا رد و بدل شد. يك ماه پس از آن، حوادث يمن آغاز شد.»

در مقابل، يمن، ايران را متهم كرده است كه در امور داخلى اين كشور مداخله كرده و از راه دريا براى شورشيان سلاح و كمك ارسال مى كند.

آمریکا و تحولات یمن

شورشيان شيعه يمن كه به نام طايفه و رهبران مذهبى خود «حوثى ها» خوانده مى شوند، نخستين بار در سال ۲۰۰۴ عليه دولت مركزى يمن به اسلحه دست بردند.

شورشيان حوثى مى گويند: دولت يمن كه از حمايت غرب و عربستان سعودى برخوردار است، آن ها را از نظر سياسى، اقتصادى و مذهبى به حاشيه رانده است.

در جريان نبرد بين نيروهاى دولتى يمن و شورشيان زيدى، تا كنون صدها نفر كشته و زخمى شده و ده ها هزار نفر مجبور به ترك خانه هاى خود شده اند.

تحولات یمن در هفته های اخیر به یک موضوع داغ در آمریکا تبدیل شده است و پس از خنثی شدن بمب گذاری در یک هواپیما به مقصد دیترویت، نام این کشور به عنوان مکان آموزش فرد بمب گذار توسط گروه القاعده یمن نیز مطرح شده است.

محمود احمدى نژاد در سخنان روز چهار شنبه خود، از دولت يمن و شورشيان اين كشور خواست تا بر سر ميز مذاكره بنشينند و «با گفت و گو، مسئله را حل كنند.»

رييس دولت دهم هم چنين از جنگ آمريكا در افغانستان و حمله به مواضع القاعده در پاكستان انتقاد كرد و گفت: «باور ما اين است كه هدف بعدى آمريكا – پس از پاكستان و افغانستان – كشورهاى چين و هندوستان است.»

به گفته آقاى احمدى نژاد؛ آمريكايى ها«به دنيال تخريب چين و هند هستند. چرا كه اقتصاد چين و هند در حال پيشرفت و اقتصاد غرب در حال سقوط است.»

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic