Monday, February 15, 2010

بولتون:رشد احتمال حمله نظامی به رژیم تهران

مصاحبه پسر کروبی دربارۀ حمله به پدرش 22بهمن

مذاکرات جدید در مورد ایران؛ مولن به اسرائیل میرود، نتانیاهو به روسیه



توسط میترا فرهمند (اسرائیل)
همزمان با آنکه رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا در سفر به اسرائیل به مذاکره در مورد ایران می پردازد، نخست وزیر اسرائیل نیز برای گفتوگوی بیشتر در مورد ایران راهی مسکو خواهد شد.

بر اساس گزارش ها دریاسالار مایکل مولن، رئیس ستاد نیروهای مسلح ایالات متحده یکشنبه به دعوت همتای اسرائیلی خود، ارتشبد گابی اشکنازی وارد اسرائیل می شود.

این نخستین حضور دریاسالار مولن در اسرائیل، پس از روی کارآمدن دولت نتانیاهو از اول آوریل ۲۰۰۹ است گرچه در ماه های اخیر، او با ارتشبد اشکنازی دیدارهای منظمی در آمریکا و نیز در چارچوب نشست های «ناتو» در اروپا انجام داده است.

رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا علاوه بر ملاقات با ارتشبد اشکنازی، با اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل نیز دیدار خواهد کرد.

دریاسالار مولن در کنار مسائل مرتبط با ایران، پیرامون همکاری های نظامی و دفاعی گسترده مشترک ارتش های آمریکا و اسرائیل نیز با فرماندهان نیروهای مختلف ارتش اسرائیل گفتوگو می کند، و آخرین ارزیابی های ژنرال عاموس یادلین، رئیس سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل را درباره ایران و منطقه خواهد شنید.

اسرائیل و آمریکا چند ماه پیش بزرگترین رزمایش مشترک خود را بنام «جونیپر کبری» در صحرای نقب غربی، با هدف تقویت راه های دفاع از اسرائیل در برابر خطر حملات موشکی انجام دادند.

آمریکا همچنین در دو سال اخیر تجهیزات نظامی گسترده ای را در اسرائیل مستقر کرده تا در صورت وقوع یک بحران نظامی منطقه ای، که با حملات موشکی به اسرائیل توام باشد، از این کشور حمایت کند.

این احتمال نیز مطرح است که تابستان آینده، پس از خروج نیروهای آمریکا از عراق، برخی از تجهیزات ارتش آمریکا به اسرائیل آورده شود.

دریا سالار مولن در اکثر مصاحبه های دو سال اخیر خود همواره با حمله نظامی احتمالی به ایران، با این استدلال که «ممکن است تمامی منطقه را با بحران روبهرو کند»، مخالفت کرده، اما در پی آخرین دیدار با همتای اسرائیلی خود در جریان نشست ناتو گفت که «ایران هسته ای، خطر حیاتی برای اسرائیل خواهد بود».

همزمان با حضور رئیس ستاد نیروهای مسلح آمریکا در اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز با «پرونده ایران» راهی مسکو می شود.

رسانههای اسرائیل از قبل اعلام کرده اند که هدف از سفر این بار آقای نتانیاهو، تلاش برای متقاعد کردن روسیه به پیوستن به تحریم های جدیتر علیه ایران، و خودداری روسیه از تحویل سیستم های دفاعی اس- ۳۰۰ به ایران است.

آقای نتانیاهو ماه سپتامبر گذشته در یک سفر محرمانه به مسکو، با سران کرملین درباره ایران گفتوگو کرده بود. سفر او در یک غیبت غیرعادی از اسرائیل انجام شد اما پس از چند روز، وزیر اطلاعات اسرائیل تأیید کرد که آقای نتانیاهو برای گفتگوهائی «بسیارحساس» در باره ایران به مسکو رفت.

اکنون نیز دفتر آقای نتانیاهو اعلام کرده است که وی دوشنبه، پانزدهم فوریه، بیست و ششم بهمن، با دمیتری مدودف، رئیس جمهور و ولادیمیر پوتین، نخستوزیر روسیه دیدار خواهد کرد.

اسرائیل از واکنش هفته گذشته روسیه به برنامه جدید دولت ایران برای غنی سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد راضی بود. روسیه از اقدام ایران ابراز ناخشنودی کرده بود.

در همین حال یک دیپلمات ارشد اسرائیلی، که نام او برده نشده، به روزنامه هاآرتص گفته است که «تحریم های جدید علیه ایران در نیمه دوم ماه مارس در دستور کار (شورای امنیت) قرارخواهد گرفت».

اسرائیل احتمال می دهد که روسیه اکنون از آمادگی کاملاً بیشتری برای پیوستن به دور جدید تحریم ها علیه ایران برخوردار است اما اسرائیل از مخالفت چین در شورای امنیت نگران است هر چند که چین تا کنون پیشنویس هیچیک از قطعنامه های تنبیهی در مورد ایران را وتو نکرده است.

اسرائیل از زمان نخستوزیری آرئیل شارون پیوسته از روسیه خواسته است که از دادن سیستم های دفاعی اس- ۳۰۰ به ایران خودداری کند. این درخواست اسرائیل، در ملاقات شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل با دمیتری مدودف در دیداری که تابستان ۲۰۰۹ در اقامتگاه ییلاقی رئیس جمهوری روسیه در بندر سوچی صورت گرفت، تکرار شد.

ایران از سه سال قبل، سیستم های دفاعی روسی «تور ام- یک» را در اطراف برخی تأسیسات اتمی و حساس نظامی خود مستقر کرده اما برای اجرای قراردادی که پیشتر با روسیه امضا کرده، در مورد دریافت سیستم های اس- ۳۰۰ اصرار می کند.

وزیر دفاع جمهوری اسلامی در ماه های اخیربا سفر به روسیه، خواهان دریافت این سیستم ها شد. محمود رضا سجادی، سفیر ایران در مسکو در روزهای اخیر «ابراز اطمینان» کرد که روسیه سرانجام این سیستم ها را به ایران تحویل خواهد داد.

کارشناسان نظامی غربی میگویند اگر ایران سیستم های اس- ۳۰۰ را در اطراف تأسیسات اتمی خود مستقر کند، موفقیت هر گونه حمله نظامی را به شدت دشوار می کند.

شدت گرفتن تلاش های اسرائیل علیه برنامه اتمی ایران در حالی است که محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، پنجشنبه در آئین سالروز روی کار آمدن حکومت اسلامی گفت که ایران قصد تولید بمب اتم ندارد و اگر چنین هدفی داشت، از بیان آن نمی ترسید.

وقت آن است که رهبران جنبش سبز نقش آفرینی کنند / سعید رضوی فقیه



ايران
«وقت آن است که رهبران جنبش سبز نقش آفرینی کنند»


بهروز کارونی

سالگرد انقلاب اسلامی ایران در بیست و دوم بهمن ماه تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

نیروهای لباس شخصی و بسیجی، به برخی از چهره های سرشناس مخالف دولت طی این راهپیمایی حمله کرده و آنها را کتک زدند.

حضور نیروهای امنیتی مختلف نیز که از روزهای قبل خود را برای برگزاری راهپپیمایی دولتی آماده میکردند به گفته برخی شاهدان چهره نظامی به شهر تهران و برخی دیگر شهرهای بزرگ ایران داده بود.



ممانعت از پیوستن موسوی به راهپیمایان و ضرب و شتم زهرا رهنورد حمله به مهدی کروبی و محمد خاتمی؛ محمدرضا خاتمی و همسرش آزاد شدند آيت الله خامنه ای: معاندان و فريبخوردگان داخلی به خود بيايند مخالفان و معترضان در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن حاضر شدند، اما حضور و کنشها این بار با آخرین اعتراضهای خیابانی که در روز عاشورا به کشته و زخمی شدن دهها نفر، انجامید تفاوت داشت.

با این همه مانند هفته ها و ماههای گذشته مقامهای رسمی حکومتی همچنان بدون به رسمیت شناختن معترضان و اعتراضها به انتقاد شدید از آنها پرداختند.

بعد از این تظاهرات رهبر جمهوری اسلامی در پيامی گفت: «آيا حضور دهها ميليون انسان بصير و پرانگيزه در جشن سی و يک سالگی انقلاب کافی نيست که معاندان و فريبخوردگان داخلی را که گاه رياکارانه دم از «مردم » میزنند، به خود آورد و راه و خواست مردم را که همان صراط مستقيم اسلام ناب محمدی صلیالله عليه و آله و راه امام بزرگوار است، به آنان نشان دهد.»

سعید رضوی فقیه، فعال سیاسی اصلاح طلب، که در انتخابات دهم ریاست جهوری سخنگویی ستاد مهدی کروبی را برعهده داشت، در مورد رخدادهای ۲۲ بهمن و حیات جنبش سبز میگوید:

راهپيمايی ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ با تمام راهپيمايی های سالهای گذشته تفاوت جدی داشت، از اين جهت که حکومت به شدت از حرکت معترضان در اين روز هراس داشت و در عمل هم اتفاقاتی افتاد که نشان داد بر خلاف تبليغات اخير و بر خلاف فرمايشات همايونی که قرار بود راهپيمايی ۲۲ بهمن روز نهايی سرکوب مخالفان باشد، تداوم حرکت و حيات جنبش سبز را به نمايش گذاشت.

اما از طرفی معتقد هستم حکومت جمهوری اسلامی با ابزارهايی چون دستگاه بوروکراتيک، پليس، سپاه، بسيج و دستگاه امنيتی توانسته است حضور مخالفان و معترضان را در مناسبتهای رسمی تا حدودی کنترل کند و يا حداقل آنها را از ورود به مسيرهای متعارف اين راهپيمايیها منع کرده و جلوی آنها را بگيرد. بنابراين معترضان و رهبران جنبش اعتراضی بايد به فکر شيوههای جديد برای بيان اعتراض و نمايش حضور خود برابر حکومت باشند.

به نظر من رهبران جنبش سبز طی ماههای گذشته بيش از آن که پيشروی اين حرکت اجتماعی باشند، تابعی از متغير حرکتهای مردمی و فراز و نشيبهای اين جنبش اعتراضی بودند. اين شايسته رهبران جنبش نيست، آنها بايد نقش آفرينی داشته باشند و در تعيين مسير اين جنبش و روشن کردن چشم انداز آينده آن، نقش خود را به خوبی ايفا کنند. آنها بايد شعارهايی که قرار است در مراسم و مقاطع مختلف توسط بدنه اجتماعی جنبش مطرح شود طراحی کنند.

به نظر شما جنبش سبز چه تاکتيکهايی را میتواند درپيش بگيرد برای اين که مهر خود را بر روند تحولات بگذارد؟

بدنه جنبش از هر فرصتی که پيش آيد استفاده بهينه را خواهد کرد. من حتی قبل از راهپيمايی ۲۲ بهمن معتقد بودم که مراسم چهارشنبه سوری امسال برای ما بسيار مهمتر از راهپيمايی ۲۲ بهمن است. از آن جايی که چهارشنبه سوری يک مراسم سنتی و ديرينه ملی است و جوانها در سالهای گذشته به عنوان ابراز هويت خود در برابر يک حکومت توتاليتر از اين ابزار استفاده کرده اند، به گمان من امسال هم مردم از چهارشنبه سوری استفاده بهينه خواهند کرد.

اما رهبران جنبش برای نمايش قدرت مسالمت آميز در سطح جامعه بايد فکر ديگری کنند. رهبران جنبش بايد با شکل دهی يک شورای رهبری غير رسمی، صدور بيانيهها و اعلام مواضع به صورت هماهنگ و سنجيده، رهبری بدنه جنبش را از طريق رسانههای محدود اطلاع رسانی به عهده بگيرند.

فکر میکنيد اگر تاکتيکهای جديد توسط جنبش سبز در پيش گرفته شود، حکومت در چه موضعی قرار خواهد گرفت؟

به رغم نمايش ظاهری اقتدار توسط رسانه های حکومتی و بهره برداری تبليغاتی که احتمالا در روزهای آينده از راهپيمايی ۲۲ بهمن خواهد شد، من به آينده جنبش اعتراضی مردم خوشبين هستم.

تحليل من اين است که در رأس حکومت جمهوری اسلامی اعتماد به نفس کافی برای مقابله قاطع با جنبش اعتراضی سبز وجود ندارد، هماهنگی لازم در سطح قدرت و جناح حاکم وجود ندارد و آنها در نحوه مواجهه با جنبش سبز دچار تشتت و اختلاف هستند. پشتوانه مشروعيت ايدئولوژيک جمهوری اسلامی بسيار ضعيف شده و مراجع معتبری مانند آيت الله صافی گلپايگانی و مکارم شيرازی در بيانيه های خود به مناسبت سالگرد انقلاب به جای تمرکز بر حمايت از رهبری جمهوری اسلامی بر حفظ نظام، وحدت ملی و پيشگيری از تفرقه تمرکز داشتند.

اين مسئله نشان میدهد که اين اشخاص وسط ماجرا ايستاده اند و به سمت خاصی تمايل ندارند و اتفاقاً اين چيزی است که آقای خامنه ای را رنجانده و او را واداشته است تا از خواص بخواهد از دوپهلو سخن گفتن بپرهيزند

رادیو فردا

فیس بوک اتحاد جمهوریخواهان ایران
يکشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴ فوريه ۲۰۱۰

وضعیت حقوق بشر در ایران بررسی شد | تکمیلی


اجلاس دورهای شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سوئیس، امروز دوشنبه، وضعیت حقوق بشر در ایران را مورد بحث و بررسی قرار داد.


خبرگزاری هرانا- این اجلاس امروز دوشنبه در ژنو سوئیس و با حضور محمدجواد لاریجانی، رئیس هیات ایرانی شرکتکننده در این اجلاس برگزار گردید و وضعیت حقوق بشر در ایران بررسی شد.

به گزارش رادیو زمانه، در اجلاس دورهای شورای حقوق بشر سازمان ملل، نمایندگان بریتانیا و فرانسه خواستار انجام تحقیقی بینالمللی در خصوص خشونتهای پس از انتخابات در ایران شدند.

نماینده بریتانیا از مقامهای جمهوری اسلامی خواست که از بان کیمون، دبیر کل سازمان ملل برای سفر به ایران به منظور انجام تحقیق در خصوص خشونتهای پس از انتخابات و بررسی وضعیت حقوق بشر در این کشور، دعوت به عمل آورند.

نماینده فرانسه نیز به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، از مقامهای ایران خواست که به درخواستهای جهانی برای پایان سرکوب معترضان در خیابانها و بازداشت فعالان سیاسی توجه کنند.

نمایندگان استرالیا، اسپانیا، جمهوری چک، اتریش و هلند نیز با انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران، خواستار اعزام گزارشگر ویژه به منظور بررسی وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری شدند.

نماینده آمریکا هم در سخنانی، سرکوب و شکنجه معترضان به نتیجه انتخابات، تحدید آزادی بیان و مطبوعات و دستگیری روزنامهنگاران، فعالان سیاسی و مدنی در این کشور را محکوم کرد، اما در خصوص لزوم انجام تحقیق بینالمللی در این باره، مطلبی مطرح نکرد. انتقاد از وضعیت اقلیتهای قومی و مذهبی به خصوص بهائیان، از دیگر محورهای سخنان نماینده آمریکا بود.

نماینده کانادا هم طی سخنانی، از «شکنجه، قتل، و آزار و اذیت» معترضان در ایران به شدت ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان دادن به خشونتهای دولتی علیه آنها شد.

نماینده اسلوانی نیز با انتقاد از نقض حقوق اقلیتهای مذهبی در ایران، خواستار پایان دادن به اعدامها به خصوص اعدام نوجوانان در جمهوری اسلامی شد.

گزارشها حاکی است که نماینده اسرائیل در این اجلاس هم گفت که «زنان و اقلیتهای مذهبی در ایران مورد تبعیض قرار میگیرند و آزادیهای مذهبی و بیان، در جمهوری اسلامی وجود ندارد.»

او همچنین خطاب به هیات ایرانی اظهار داشت: «به جریان نفرت پایان دهید». وی در عین حال خواستار پاسخگویی ایران در خصوص «اعدام نوجوانان، شکنجه، قوانین تبعیضآمیز علیه زنان و فشار علیه اقلیتهای مذهبی» شد.

نمایندگان ایرلند، لوگزامبورگ، ژاپن، نیوزیلند، مکزیک، اسلواکی، دانمارک و رومانی هم از جمله کشورهایی بودند که در سخنان خود از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرده و خواستار پیوستن ایران به کنواسیون منع شکنجه شدند.

در ادامه این جلسه سه ساعته، نمایندگان کشورهای نیکاراگوئه، بزریل، لبنان، ونزوئلا، بحرین، الجزایر، قطر، قزاقستان، هند، سریلانکا، سودان، چین، زیمباوه، بولیوی، کویت و ویتنام نیز از گزارش ایران در مورد وضعیت حقوق بشر در این کشور استقبال کردند.

نماینده زیمباوه طی سخنانی گفت که «ما بسیار متاسفیم که مسئله حقوق بشر ایران سیاسی شده است.» این نماینده افزود که «ایران به خاطر وضعیت حقوق بشر خودش، باید تقدیر شود.»

اظهارات محمدجواد لاریجانی
محمدجواد لاریجانی، رئیس هیات ایرانی شرکت کننده در این نشست نیز گفت که برخی اظهارنظرها درباره وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی «تند» بود.

لاریجانی افزود که «هیچ فرد بهایی در ایران به صرف بهایی بودن محاکمه نشده است.»

نماینده ایران اظهار داشت: «کسانی که اینقدر در مورد بهاییها حساس هستند، کاش نسبت به کودکان غزه و فلسطینی هم حساس بودند.»

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با دفاع از وضعیت حقوق بشر در ایران گفت که جمهوری اسلامی یکی از کشورهای «دموکراتیک» در منطقه است.

وی ادامه داد که ایران «پایبند به اصول حقوق بشر و تعهدات بینالمللی خود در این زمینه است» و اظهارات کشورهای غربی در این خصوص را همچون اظهارنظرها درباره پرونده اتمیاش، «سیاسی» میداند.

لاریجانی برخی کشورهای معترض به وضعیت حقوق بشر در ایران را متهم به اتخاذ «سیاستهای دوگانه» کرد.

وی با انتقاد از کشورهای غربی که با «معیارهای فرهنگی خود» درباره وضعیت حقوق بشر در ایران موضعگیری میکنند، اظهار داشت: «راههای دیگری هم برای زندگی وجود دارند. این شعاری است که ما در ایران داریم.»

لاریجانی همچنین افزود که جمهوری اسلامی از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل و سایر گزارشگران دعوت کرده که برای بررسی وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی به ایران سفر کنند.

هیات ایرانی قرار است به صورت غیررسمی، روز چهارشنبه پاسخ خود در مورد سئوالات مطرح شده در این نشست را ارائه کند.

منبع خبر :

http://www.hra-news.org/news/12986.aspx

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic