Sunday, December 13, 2009

مرگ "منابع مطلع" در جمهوری اسلامی


سایت روز: دادستان تهران اعلام کرد که براساس اظهار نظررسمی پزشکی قانونی، علت مرگ مجید سلیمانی پور و همسرش شهین برون، نشت گاز بوده است. مجید سلیمانی پور، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت "توسعه اعتماد مبین" متعلق به سپاه پاسداران بود که بعد از انتخابات در بزرگ ترین معامله تاریخ بورس ایران به ارزش 7800 میلیارد تومان، پنجاه به علاوه یک درصد سهام شرکت مخابرات ایران را خریداری کرد.

این خرید، تبدیل به یکی از بحث انگیزترین معاملات اقتصادی بعد از انقلاب شد و حتی برخی از مقام های مسوول، آن را به خاطر عدم رعایت ضوابط قانونی مزایده و وجود نداشتن رقابت واقعی بر سر تصاحب شرکت مخابرات، غیرقانونی دانستند. تنها رقیب شرکت توسعه اعتماد مبین در تملک شرکت مخابرات، شرکت سرمایه‌گذاری "مهر اقتصاد ایرانیان" بود که آن هم وابسته به سپاه پاسداران بود.


مرگ بر اثر نشت گاز؟

عباس جعفری دولت آبادی گفته است که پس از معاينه خانم شهيد برون که 49 سال داشت مشخص شد که وي فوت کرده و همسرش مجيد سليماني پور نيز به بيمارستان شهيد چمران منتقل شده و سپس در گذشته است.

دادستان تهران با بیان اینکه پزشکي قانوني در مورد نتايج تحقيقات سم شناسي نيز متعاقبا اظهارنظر خواهد کرد افزود: "محل موتورخانه منزل متوفيان که نشت گاز ناشي نيز ناشي از همين محل بوده، طبق دستور بازپرس پرونده پلمپ شده است."

اظهارات دادستان تهران در حالی صورت گرفت که سيدمسعود ميري، مدير روابط عمومي شرکت توسعه اعتماد مبين در گفتگو با روزنامه اعتماد، فوت آقای سلیمانمی پور در بیمارستان را تکذیب کرد و اظهار داشت که وی و همسرش هر دو با هم فوت کرده اند.

او در حالی خبر از کشف اجساد توسط پسر آقای سلیمانی پور داد که به گفته خودش، پسر مدیر عامل شرکت توسعه اعتماد مبین نیز با والدین اش در یک ساختمان زندگی می کرده است. اما اینکه چگونه بر اثر نشت گاز، زوج سلیمانی پور فوت کرده اند اما پسر آنها که در همان منزل خوابیده بوده نه تنها زنده مانده بلکه هیچ اثری از نشت گاز حس نکرده، سوالی است که تاکنون بی پاسخ مانده. تنها توضیح میری در این زمینه حکایت از آن دارد که به گفته وی، پسر آقای سلیمانی پور در یک اتاق دیگر خوابیده بوده.

مجید سلیمانی پور، جانشين فرمانده دانشگاه امام حسين (وابسته به سپاه پاسداران)، عضو هيات علمي دانشکده فني و مهندسي اين دانشگاه، و مديرعامل شرکت توسعه اعتماد مبين (تشکيل شده از سه شرکت متعلق به بنياد تعاون سپاه و ستاد اجرايي فرمان امام) بود. بر اساس گزارش روزنامه اعتماد، آقای سلیمانی پور 12 روز قبل، يعني نهم آذرماه در مجمع عمومي شرکت مخابرات، وعده تبديل مخابرات به يک اپراتور بزرگ در جهان براي سال 1400 را داده بود و درباره شرکت خود نيز گفته بود با تمام مسوولان نظام در تعامل بالا هستيم اما در کار اقتصادي حريم خود را داريم.

مقامات قضایی در حالی از ادامه تحقیقات درباره فوت آقای سلیمانی پور و همسرش سخن می گویند که در سال های گذشته، تردیدهای زیادی در مورد علت مرگ بسیاری از منابع مطللع از پرونده های حساس وجود داشته است. شاید از همین رو است که خیلی ها معتقدند در قتل این چهره ها ، حکومت ایران دست دارد.


"خودکشی" سعید امامی

شاید سعید امامی (اسلامی) مهم ترین چهره ای بود که اغلب ناظران، علت اعلام شده از سوی حکومت در خصوص مرگ او را نپذیرفتند و باور داشتند که برای جلوگیری از سخن گفتن و به میان کشیده شدن پای مقامات بالاتر در پرونده قتل های زنجیره ای ، سعید امامی را کشته اند.

معاون وزارت اطلاعات در زمان مسوولیت علی فلاحیان، از متهمان اصلی قتل های زنجیره ای بود که اعلام شد در زندان با داروی نظافت خودکشی کرده است. همان زمان وکلای خانواده های مقتولان قتل های زنجیره ای اعلام کردند که در داروی نظافتی که در ایران مصرف می شود هیچ نوع ماده سمی کشنده وجود ندارد. مهدی کروبی، رئیس مجلس ششم نیز اعلام کرد که "سعید امامی خودکشی شده است".

مرگ سعید امامی تا بدان حد مشکوک بود که در جناح اصولگرا نیز ترددیدهای بسیاری برانگیخت. روح الله حسینیان، نماینده فعلی مجلس و از حامیان افراطی محمود احمدی نژاد، همان زمان اعلام کرد که سعید امامی به قتل رسیده و قربانی آمران و عاملان واقعی قتل های زنجیره ای شده است.


مرگ فرمانده نیروی زمینی سپاه در سانحه هوایی

احمد كاظمي، فرمانده نيروي زميني سپاه در دوران جنگ، سعيد مهتدي،‌ فرمانده‌ لشكر 27 محمدرسول‌الله‌، سعيد سليماني‌ معاون‌ عمليات‌، حنيف‌ مسوول‌ اطلاعات‌، رشادي‌ معاون‌ نيروي‌ زميني‌ سپاه‌ و يزداني‌ فرمانده‌ يگان‌ توپخانه این نیرو، در یک سانحه مشکوک در سال 85 کشته شدند.

خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام ارشد سپاه، علت اصلي سقوط هواپيما را تمام شدن بنزين هواپيما دانست اما ستاد كل‌ نيروهاي‌ مسلح‌ در يك‌ اطلاعيه‌ رسمي‌ نقص فني‌ در هر دو موتور هواپيما را دليل‌ سقوط‌ هواپيماي‌ حامل‌ فرمانده‌ نيروي‌ زميني‌ سپاه‌ عنوان‌ كرد.

بدین ترتیب، مجموعه‌ای از اظهارات‌ متناقض‌ و متفاوت‌ از سوي‌ مسوولان‌ در اختيار رسانه‌هاي‌ خبري‌ قرار گرفت‌ و منابع‌ مطلع‌ هر كدام‌ اطلاعات‌ متفاوتي‌ از دلايل‌ سقوط‌ هواپيما اعلام‌ كردند و هرگز مشخص نشد علت اصلی سانحه چه بوده است.

تردیدها در مورد مرگ این فرمانده سپاه وقتی بالا گرفت که عباس پالیزدار، دبیر اسبق کمیته تحقیق و تفحص مجلس از قوه قضاییه، در سخنرانی جنجالی خود در اردیبهشت 78 در دانشگاه همدان، سانحه سقوط هواپیمای احمد کاظمی و حتی سانحه مشابه سقوط هواپیمای رحمان دادمان وزیر راه دولت خاتمی را عمدی دانست. وی اظهار داشت: " در مورد هواپيمای شهيد کاظمی اين پرونده را من بررسی نکرده ام، اما طبق آنچه از ‏شواهد پيداست، می توان ماجرا را عمدی دانست و دست يکی از سران وقت سپاه در آن دخيل بود. ما دو سقوط ‏هواپيما داشتيم... در مورد دادمان ماجرا عمدی بود، پرونده هزار ‏صفحه ای اين را مي گويد."


مرگ مشکوک اعضای گروه "مهدویت"

در پی ترور ناموفق علي رازيني رييس کل دادگستري تهران در سال 77 ، این عمل به گروه ناشناخته ای به نام "مهدویت" نسبت داده شد. در آن هنگام نيز، ترور در پرده اي از ابهام باقي ماند و سرانجام گفته شد که غلامرضا عاملي متهم به حمله به رازيني پس از ترور به امارات متحده عربي رفته بوده، اما به خاطر پشيماني، به ميل و اراده خود از امارات متحده عربي به سفارت جمهوري اسلامي ايران "پناهنده شده" تا در ايران محاکمه شود.

پس از آن بود که در آبان 79 خبر رسيد غلامرضا عاملي در خواب با ضربات چاقوي يک زنداني ديگر به شدت مجروح و به بهداري زندان منتقل شده است و در پي اين سوء قصد، دادگاه ضارب به گونه اي مخفيانه و غير علني برگزار شد. سپس، سيد محمد حسيني ميلاني، روحاني مشهدي که به اتهام دادن فتواي قتل علي رازيني به غلامرضا عاملي از چهار سال پيش در زندان به سر مي برد نيز، همچون خود عاملي، در زندان با خطر جاني مواجه شد. خبر ايسنا در اسفند 81 در اين زمينه حکايت داشت که حادثه، يک "بيماري قلبي" بوده، اما در پي عمل جراحي، به "مشکل ريوي" و آن گاه "مرگ" منجر شده است.


خبر گاردین در مورد مسوول شبکه وزارت کشور

حدود یک هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری دهم، روزنامهٔ گاردین خبر از "مرگ مشکوک" فردی داد که گفته می شد آمار "واقعی" نتایج انتخابات را – که حاکی از شکست احمدی نژاد بود - افشا کرده بود.

به نوشته این روزنامه این فرد "محمد عسگری" نام داشت، اگرچه بعدها منابع داخلی نام صحیح وی را "محمد مهدی اصغری" ذکر کردند. وی مسئولیت امنیت شبکه وزارت کشور را به عهده داشت و طبق اخبار تایید نشده خبر داده بود که نرم افزار مورد استفاده برای شمارش آرا طوری دستکاری شده بود که نتایج استانها را تغییر دهد.

گاردین در گزارش خود ادآوری می کرد که این شخص ۲۷ خرداد در تهران در اثر یک سانحه مشکوک رانندگی درگذشته است.


پزشک کهریزک

در جدید ترین نمونه باید به قتل مشکوک دکتر رامین پوراندرجانی، پزشک کهریزک اشاره کرد. جنازه این پزشک وظیفه 19 آبان ماه در خوابگاه محل خدمتش کشف شد.

علت مرگ این پزشک جوان نیز، خودشکی اعلام شد. هرچند که خانواده و دوستان او اعلام کردند که رامین هرگز امکان نداشت دست به کشتن خود بزند. این پزشک جوان دو روز قبل از کشته شدن محسن روح الامینی، او را معاینه کرده بود و می توانست درباره بازداشتگاه کهریزک ، اطلاعاتی موثق به افکار عمومی بدهد.

در پی درگذشت او، سایت های نزدیک به اصلاح طلبان خبر از بازداشت وی توسط نيروی انتظامی قبل از مرگش دادند. به نوشته این سایت ها، رامين پوراندرجانی بعد از بازداشت توسط نيروی انتظامی، بارها به دوستان نزديک خود گفته بود که احتمال قتل وی به علت اطلاع از جنايت‌های کهريزک وجود دارد. او همچنين گفته بود که برای شهادت دروغ در مورد آنچه در کهريزک رخ داده است تحت فشار است و بنابر اظهارات خانواده اش، او قصد داشت در دادگاه عليه مجرمان کهريزک شهادت دهد.

با فوت رامین پوراندرجانی، نام وی نیز به فهرست افرادی اضافه شد که درباره دلایل مرگ آنها هرگز پاسخی قانع کننده از سوی حکومت داده نشده و سرنوشت آنها همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است.

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic