Sunday, December 13, 2009

«عجایب ریاضیات»؛ انتقاد نمایندگان مجلس از وزیر صنایع و معادن

۱۳۸۸/۰۹/۲۲
آرش حسن نیا

معاون وزير صنايع و معادن در واکنش به بالا گرفتن احتمال ارائه نامه نمايندگان مجلس شورای اسلامی برای استيضاح علی اکبر محرابيان، وزير صنايع و معادن، اعلام کرده است که تا کنون هيچ نامه و طرحی برای استيضاح وزير صنايع و معادن در مجلس تهيه نشده است.

طاهر طاهری مطالبی که درباره استيضاح وزير صنايع و معادن مطرح می شود را ديدگاه های شخصی برخی از نمايندگان خوانده است. اما از سوی ديگر نمايندگان منتقد ِ عملکرد علی اکبر محرابيان، از جمله عزت الله اکبری، تاييد می کنند که چنانچه عملکرد وزير صنايع به همين منوال ادامه پيدا کند، دير يا زود وزير را استيضاح می کنند.

علی مطهری، يک عضو ديگر کميسيون صنايع و معادن مجلس، نيز در عين حال که استيضاح را حق قانونی نمايندگان مجلس دانسته اما معتقد است که برای قضاوت درباره عملکرد اين وزير در دولت دهم زود است و بايد برای بهبود عملکرد به محرابيان وقت داد. او راهکارهايی چون «تذکر» و «سوال» از محرابيان را توصيه کرده و استيضاح را «پله آخر» دانسته است.

اما چرا نام محرابيان کمتر از سه ماه بعد از تشکيل دولت دهم به عنوان گزينه استيضاح مجلس مطرح می شود؟

سليمان جعفرزاده، رئيس کميسيون اجتماعی مجلس، اعلام کرده است تا کنون ۶۰ نفر از نمايندگان برای امضای طرح استيضاح علی اکبر محرابيان، وزير صنايع و معادن دولت دهم، اعلام آمادگی کرده اند.

او دلايل اين نمايندگان را چنين بر شمرده است: « با توجه به وضعيت مديريتی موجود در وزارتخانه صنايع و معادن، صنعت قفل شده و شاهد ورشکستگی و تعطيلی برخی از کارخانجات کوچک و بزرگ در کشور هستيم. برخی کارخانجات که به مرحله توليد می رسند هيچگونه حمايتی از آنها نمی شود و در شهرک های صنعتی ما فقط کمتر از ۳۰ درصد از کارخانجات کار می کند و بيش از ۷۰ درصد کاخانه ها به علت مشکلات نقدينگی و حمايتی تعطيل هستند».

وی افزود: « مديريت در صنعت کشور ضعيف است و با اين وضعيت صنعت ما آن شتاب و نشاطی را که لازم بود ندارد و روز به روز به عقب بر می گردد و افت می کند. در بسياری از صنايع آمار و ارقام غلط به مردم می دهيم، ولی متاسفانه هيچ تحولی در صنعت کشور به وجود نيامده و بسياری از صنايع ما هيچ حمايتی از طرف وزارت صنايع دريافت نمی کنند، نه تنها حمايت نمی شوند بلکه بعضاً توسط دوستان، اطرافيان و يا منصوبين وزير نيز سنگ اندازی می شود و اين مسئله مانع رشد و توسعه صنعت شده است».

محرابيان چندی پيش نيز در اتاق بازرگانی اصفهان مورد انتقاد اعضای اين اتاق قرار گرفت. او در آن جلسه در واکنش به سخنان حميدرضا فولادگر، نماينده اصفهان در مجلس شورای اسلامی، که اعلام کرده بود صنايع ايران فقط با ۴۰ درصد ظرفيت خود کار می کند اين عدد را از «عجايب رياضيات» خواند.

در حالی که موضوع استيضاح علی اکبر محرابيان اين روزها جدی تر از قبل شده است، وزير صنايع و معادن روز دوشنبه نيز به اتاق بازرگانی تهران می رود تا يک بار ديگر از تريبون بخش خصوصی به انتقادهای آنان پاسخ گفته و از سياست ها و برنامه های خود دفاع کند.

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic