Sunday, December 13, 2009

رد پیشنهاد اتمی جدید رژیم تهران از سوی آمریکا


رادیو آلمان: دولت آمریکا با رد پیشنهاد جدید ایران در مورد مبادله‌ی سوخت، آن را "ناهمخوان با طرح توافق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی" خواند. دولت ایران پیشنهاد کرده بود که مرحله‌ی اول این مبادله در جزیره‌ی کیش انجام شود.

به گفته‌ی یکی از مقام‌های رسمی کاخ سفید که خواسته نامش فاش نشود، پیشنهاد جدید ایران بیانگر «هیچ چیز تازه‌ای نیست». این مقام آمریکایی از دولت ایران خواست تا با پذیرفتن پیشنهاد سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم کم‌غلظت خود را «در یک مرحله» به روسیه تحویل دهد.

این مقام رسمی همچنین گفت: «متأسفانه ایران خواهان گفتگوهای بیشتر در مورد برنامه‌های اتمی‌اش نیست.» وی در همین راستا از تهران خواست «این فرصت را از دست ندهد.»

پیش‌تر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر گونه مبادله داخل ایران را نفی کرده و محمد البرداعی، رییس پیشین آژانس نیز قبل از پایان دوره‌ی ریاستش در وین اعلام کرده بود که از نظر وی «این گزینه‌ی مناسبی نیست و هدف اصلی از پیشنهاد مبادله با ایران جلوگیری از ایجاد هر گونه بحران است».

در همین حال مقام آمریکایی یادشده همچنین خاطرنشان ساخت، پیشنهاد جدید ایران با پیشنهاد «عادلانه و متعادلی» که از سوی آژانس و با مشورت آمریکا، روسیه و فرانسه تنظیم شده است، مغایرت دارد

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic