Monday, January 11, 2010

معترضان زیر چکمه ماموران کشته شدند




فردریک دال

بیش از 145 نفر بعد از دستگیري درجریان تظاهرات در مخالفت با نتیجه انتخابات ماه ژوئن در سلول هاي 70 متري نگهداري مي شوند که طبق گزارش ها سه نفر از این افراد کشته شده اند.

در یک گزارش کم نظیر انتقادي کمیته تفحص وقایع بعد از انتخابات اعلام کرد که دادستان وقت تهران، سعید مرتضوي، به دلیل کمبود جا، دستور انتقال این افراد را به بازداشتگاه کهریزک داده بود.

طبق این گزارش درباره کهریزک که در مجلس خوانده و در رسانه ها مطرح شد، جائی که معترضان دستگیر شده در آن نگاه داری شده بودند، فضای تنفسی نداشت و شرایط بهداشتي ناگوار بود و برخلاف ادعای مرتضوی سه جوانی که کشته شدند، مرگشان در اثر شکنجه بود نه مننژیت.

در گزارش مجلس آمده "کشته شدن این سه نفر مرتبط با فضاي محدود، کمبود بهداشت و تغذیه نامناسب، گرما، کمبود تهویه هوا و همچنین در نتیجه حملات فیزیکي بوده است".

زندان کهریزک، در ماه ژوئیه بعد از کشته شدن دستکم سه نفر در آن که در جریان اعتراض به نتایج انتخابات دستگیر شده بودند، ، به دستور رهبر ایران، آیت الله علي خامنه اي بسته شد.

رسانه هاي ایران نوشتند وزارت دادگستري سه مقام کهریزک را به اتهام قتل سه معترض اصلاح طلب به نتایج انتخابات 12 ژوئن را بازداشت کرده اند. اما در گزارش مجلس هیچ اشاره اي به تجاوز در زندان کهریزک نشده و حتی آمده " کمیته تحقیق هیچ نشانه اي از تجاوز جنسي به زندانیان، بدست نیاورده است و این موضوع را قویا تکذیب مي کند".

کمیته تفحص مجلس را شش نفر از نمایندگان مجلس تشکیل مي دهند که از هر دو جناح محافظه کار و میانه رو هستند.

خبرگزاری مهر با اشاره به گزارش کمیته تفحص اعلام کرد که مرتضوي دستور انتقال 147 بازداشتي را از زندان اوین به کهریزک داده است. طبق این گزارش، مقامات کهریزک به دلیل کمبود جا ابتدا از قبول بازداشت شدگان سر باز مي زدند اما در نهایت با اصرار مرتضوي مجبور به پذیرش 147 نفر بازداشتي در فضاي 70 متر مربعي شدند.

این زندانیان را به مدت 4 روز در چنین فضایي بدون جاي کافي، غذاي مناسب و شرایط بهداشتي بد و تنبیه بدني سخت، نگهداري کردند.

مرتضوي، یک قاضی تندرو است که نقش اساسي در دادگاه هاي سران اصلاح طلب داشت، وی اواخر ماه اوت از سمت دادستان برکنار شد وبه سمت معاون دادستان کل کشور، برگزیده شد.

مرتضوی احکام زیادی علیه ده ها شخصیت اصلاح طلب صادر کرده و آنها را به جرم براندازي نظام اسلامي، به زندان انداخته . اصلاح طلبان از او انتقاد مي کنند که در طول شش سالي که در سمت دادستان تهران بود، هر نوع انتقادي را علیه دولت را سرکوب کرد.

علاالدین بروجردي، رئیس بخش سیاست خارجي و امنیت ملي مجلس، گفت که کمیته تفحص مجلس، با این گزارش نقض نظارتي خود را ایفا کرد و حالا این نوبت قوه قضائیه است که تصمیم مناسب بگیرد.

انتخابات ماه ژوئن که باعث شد محموداحمدي نژاد بار دیگرانتخاب بشود، باعث شد تا ایران شاهد بزرگترین ناآرامي ها از بعد از انقلاب سال 1979 بود. مقامات ایران هرگونه تقلب در انتخابات را تکذیب می کند.

هزاران نفر که علیه نتایج انتخابات تظاهرات کرده بودند، دستگیر شدند و در زندان شکنجه شدند. بسیاري از آنان آزاد شدند و بیش از 80 نفرشان، متهم به 15 سال زندان شدند.

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic