Friday, December 11, 2009

تحریم نفتی رژیم؛ تلاش آمریکا برای متقاعد کردن چین


خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه

"الکساندر گابویف" طی مقاله ای که در روزنامه "کامرسانت" روسیه منتشر شد، می نویسد که "ویلیام برنز" معاون وزیر امور خارجه آمریکا دیروز به سفر خود به چین پایان داد و در جریان آن تلاش کرد که پکن را متقاعد سازد که از تحریمات شدید علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کند. سفر برنز غیر منتظره بود. ماموریت های فوری دیپلمات ها امری نادر است و حاکی از آن می باشد که طرفین نتوانستند که در مسائل اصولی به توافق برسند. در جریان سفر ماه نوامبر "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکابه منطقه، وی از چین خواست که در امور مبارزه با تهدیدات جهانی برنامه های هسته ای ایران و کره شمالی همکاری موثرتری با آمریکا داشته باشد.

در این مقاله همچنین گفته می شود که در آن وقت اوباما در پایان مذاکرات با هوجین تائو رهبر چین اعلام کرد که موضع آمریکا و چین در مورد این مسئله یکی است. وی توضیح داد: "ما توافق نمودیم که ایران باید ثابت کند که برنامه هسته ای این کشور صلح آمیز و شفاف است. عدم استفاده ایران از امکان موجود پیامدهایی را برای آن به همراه خواهد داشت". رهبر چین در آن زمان مخالفتی نکرد. سکوت دیپلماتیک هو جین تائو از سوی بسیاری از ناظران جهان بعنوان آن تلقی شد که پکن آماده است که اگر نه حمایت اما حداقل بسته تحریمات آتی شدید علیه ایران که آمریکا ممکن است در ژانویه به شورای امنیت ارائه دهد را وتو نکند.

در این مقاله گفته می شود که طی این دو هفته و نیمی که از سفر اوباما به پکن می گذرد، تنها یک چیز می تواند باعث نگرانی عمیق واشنگتن شده باشد و آن هم فعال شدن فوری همکاری های ایران و چین در زمینه پالایش و استخراج نفت. روز 19 نوامبر یعنی روزی که اوباما چین را ترک کرد، خبرگزاری "ایرنا" اطلاع داد که تهران تایید کرد که کمپانی دولتی Sinopec چین از فاز اول حوزه بزرگ نفت و گاز "یادآوران" بهره برداری خواهد کرد. ارزش این پروژه 2 میلیارد دلار برآورد می شود. این طرح اجرای توافقات میان تهران و پکن محسوب می شود که در نوامبر سال 2004 بعمل آمد. اجرای این طرح ها وابستگی چین به واردات منابع فسیلی از ایران را افزایش می دهد که امسال بعد از عربستان سعودی مکان دوم را در میان صادر کنندگان نفت به چین داشته و 15% از واردات نفتی این کشور را تامین می کند.

در بخش دیگری از این مقاله اشاره شده که یکی از نگرانی های دیگر آمریکا معامله ایست است که 25 نوامبر میان Sinopec و کمپانی ملی پالایش نفت ایران (NIORDC) انجام شد. این دو کمپانی یادداشت تفاهمی امضا کردند که بر اساس آن سرمایه گذاری های طرف چینی در احداث پالایشگاه در ایران 6,5 میلیارد دلار خواهد بود. بر اساس گزارش وزارت نفت ایران، چین در احداث پالایشگاه هرمز و توسعه پالایشگاه آبادان شرکت خواهد کرد. NIORDC اعلام کرد که سرمایه گذاری های چین سبب خواهد شد که ظرفیت کشور در سال 2012 دوبرابر شود و همین مسئله باعث می شود که وابستگی های جمهوری اسلامی از واردات فرآورده های نفتی کاهش یابد.

مولف در پایان مقاله خود یادآوری می کند که در این میان به تصور بسیاری از کارشناسان آمریکایی دقیقا مسئله محدودیت صدور محصولات نفتی به ایران باید اساسی برای تحریمات اصلی آمریکا علیه ایران باشد: کمبود سوخت باعث فلج شدن حمل و نقل در کشور شده و در کل اقتصاد جمهوری اسلامی را مختل خواهد کرد و همین مسئله باعث می شود که تهران در برابر غرب عقب نشینی کند. اما امضای توافقنامه های جدید چین-ایران می تواند "کارت های آمریکا را رو کند". ضمنا احتمال داده می شود که چین با کاهش تاثیر تحریماتی که آمریکا بر آنها اصرار می ورزد حتی بدون استفاده از حق وتوی خود در شورای امنیت عمل کند. این بدان معناست که واشنگتن بار دیگر باید پکن را متقاعد سازد که در همکاری های خود با ایران تعجیل به خرج ندهد. این مسئله را فقط می توان با اعطای ارجحیت های تجاری با چین حل نمود. ممکن است که ویلیام برنز لیست همین "تخفیفات تجاری" را برای پکن آورده باشد

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic