Friday, December 11, 2009

در سالروز جهاني حقوق بشر وضعيت حقوق بشر در ايران بحراني است


مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران با تبريک روز جهاني حقوقبشر و آرزوي تحقق مفاد اعلاميهي جهانشمول حقوقبشر در تک تک زمينههاي در ايران اعلام ميکند که 61 سال پس از تصويب اين اعلاميه وضعيت حقوقبشر در ايران در بدترين شرايط ممکن در طي دو دهه اخير است و قاطبه نهادهاي دولتي و امنيتي و قضايي ايران در راستاي نقض مفاد مندرج در اين اعلاميه حرکت ميکنند. عملکرد دستگاه قضايي ايران و نهادهاي امنيتي به گونهاي است که دورنماي روشني را براي بهتر شدن و بهبود وضعيت مذکور به تصوير نميکشد.

پس از 61 سال از تصويب اين اعلاميه در حالي سال روز جهاني حقوقبشر را گرامي ميداريم که صدها نفر در زندانهاي ايران با احکام سنگين اعدام و سالها زندان به جرم انديشيدن روبه رو هستند و هزاران نفر با توديع قرارهاي سنگين وثيقه و گرفتن حبسهاي تعليقي در معرض خطر زندان و سرکوب قرار دارند.

در حالي در روز جهاني حقوقبشر هستيم که بيش از 100 فعال دانشجويي در زندانهاي ايران هستند و تجمعات دانشجويي و مردمي از سوي ماموران دولتي به خشنترين وضع سرکوب ميشود. مردم ايران حتا بر اساس اصل 27 قانون اساسي و مفاد اين اعلاميه که دولت جمهوري اسلامي متعهد به اجراي آن شده است، اجازهي برگزاري هيچ تجمع اعتراضي را ندارند و اين امکان تنها براي هواداران دولت جمهوري اسلامي ميسر است.

شصت و يک سال بعد از تصويب اين اعلاميه زنان در کشور ايران از کمترين حقوق انساني و به حق خود محروم هستند و صدها تن از فعالين حقوق زنان در معرض تهديدها و با خطر رفتن به زندان مواجه هستند.

اقليتهاي مذهبي امکان اجرا و برگزاري مراسم مذهبي خود را ندارند و بيش از 50 تن از آنها همچون بهاييان، اهل سنت، دروايش، مسيحيان و ديگر اقليتهاي مذهبي زنداني شده و اماکن عبادي آنان تخريب ميشود.

اقليتهاي ملي ايران نيز با شديدترين سرکوبها و سنگينترين محکوميتها مواجه ميشوند. آنان همچنان به زبان مادري خود نميتوانند تحصيل کنند و مناطق زندهگي آنان از نظر اقتصادي در بدترين وضع ممکن اداره ميشود. بيش از 200 نفر از فعالان مرتبط با حقوق اقليت هاي ملي در زندان هستند و دست کم در 18 مورد حکم خشونتآميز اعدام را در مقابل خود ميبينند.

کارگران ايران همچون ساير اقشار جامعه کماکان از حقوق اوليه خود محروم هستند و به فعاليت اصناف با نگاه امنيتي از سوي حکومت ايران نگريسته ميشود.

مجموعه فعالان حقوقبشر در ايران معتقد است که تمامي موارد مندرج در اعلاميهي جهاني حقوقبشر در ايران امروز نقض ميشود و از طرف حاکميت ايران هيچ تلاشي براي رفع اين وضعيت بحراني صورت نميگيرد. آزادي فردي و اجتماعي هدف اصلي اين اعلاميه است که در سالروز آن در ايران يافت نميشود و مردم ايران از نبود آن رنجهاي زيادي را تحمل ميکنند و حتا از حق برخورداري حکومتي که با راي و انتخاب آنان بر قدرت بنشيند، محروم هستند.

سرکوب خشن و غيرانساني اعتراض مردم ايران در شش ماه گذشته که به مثابهي يک خشونت عريان و نقض آشکار حقوق انساني مردم ايران بود، چهرهي زشت و غيرقابل باور براي همهي کساني است که در ايران و جهان در مسير تحقق اين آرمانهاي اصيل انساني گام برميدارند.

مجموعه فعالان حقوقبشر در ايران با محکوم کردن نقض گسترده حقوق بشر در ايران توسط نهادهاي نظامي و امنيتي و دستگاه قضايي از دولت ايران ميخواهد که هر چه سريعتر به تمام موارد نقض حقوقبشر در ايران پايان داده و به موارد مندرج در اعلاميه جهان حقوقبشر احترام بگذارد. اين مجموعه هزينه مند کردن نقض حقوق بشر را راهکار فقدان ضمانت اجرايي در موضوع حقوق بشر يافته است و براي تحقق اين ضمانت و مجاب کردن دولت ايران در پايان دادن به نقض حقوق بشر خواهد کوشيد.
دبيرخانه مجموعه فعالان حقوق بشر در ايران

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic