Wednesday, December 9, 2009

بیست نماينده مجلس خواستار توضیح وزیر ارشاد در باره تعطیلی مطبوعات شدند


هيئت نظارت بر مطبوعات كه رياست آن با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى و متشكل از هفت عضو است از زمان برگزارى انتخابات دهم رياست جمهورى، تعطيلى مطبوعات را شدت بخشيده است.

۱۳۸۸/۰۹/۱۸

۲۰بیست نماينده مجلس شوراى اسلامى در نامه اى به هيات رييسه پارلمان ايران از توقيف مطبوعات توسط هيئت نظارت بر مطبوعات انتقاد كرده و خواستار پاسخ وزير ارشاد به علل تعطيلى نشریات شدند.

مصطفى كواكبيان؛ نماينده مردم سمنان و از اعضاى جناح اقليت مجلس شوراى اسلامى، روز چهار شنبه با اشاره به سوال از وزير ارشاد در باره توقيف مطبوعات گفت: «پرسش اصلى و مبنايى اين است كه تا چه زمانى هيات نظارت بر مطبوعات مى خواهد به رويه نا صواب توقيف مطبوعات ادامه دهد و اظهارات رييس جمهور كه مى گويند در دولت ما يك روزنامه هم بسته نشده است، كجا رفت.»

به گفته وى؛ «هيات نظارت بر مطبوعات، قبل از ارسال پرونده ها به دادگاه، رويه ناصوابى انتخاب كرده و با توقيف مطبوعات، علاوه بر ايجاد نا امنى شغلى براى روزنامه نگاران، موجبات دغدغه خاطر و اضطراب دائمى در عرصه رسانه ها را فراهم كرده است.»

هيات نظارت بر مطبوعات كه رياست آن با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامى و متشكل از هفت عضو است، از زمان برگزارى انتخابات دهم رياست جمهورى، تعطيلى مطبوعات را شدت بخشيده است.

اين هيات در فاصله خرداد ماه تا مهر ماه سال جارى، اقدام به تعطيلى روزنامه هاى «اعتماد ملى» به صاحب امتيازى مهدى كروبى، «صداى عدالت»، «آريا» به صاحب امتيازى محمد رضا زهدى، «كلمه سبز» به صاحب امتيازى مير حسين موسوى و «آرمان روابط عمومى» با مدير مسئولى هوشمند سفيدى كرده است.

هم چنين روزنامه هاى «فرهنگ آشتى» نزديك به اكبر هاشمى رفسنجانى؛ رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام و «تحليل روز» چاپ شيراز نيز در اين دوره توقيف شدند.

پيشتر نيز روزنامه هاى شرق، كارگزاران، هم ميهن و تهران امروز، ياس نو، نزديك به حزب مشاركت و هم چنين نشريات هفت، دنياى تصوير و شهروند توسط دولت محمود احمدى نژاد و از سوى هيئت نظارت بر مطبوعات تعطيل شده بودند.

از زمان معرفى محمد على رامين به عنوان معاون مطبوعاتى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى در روز دهم آبان ماه نيز، روزنامه هاى «سرمايه» و «همشهرى» توقيف شدند كه توقيف ارگان شهردارى تهران تنها يك روز طول كشيد.

در شش ماه گذشته و به دنبال اعتراض هاى خيابانى به نتيجه انتخابات رياست جمهورى در ايران، ده ها روزنامه نگار و عكاس نیز از سوى نيروهاى امنيتى بازداشت و به اقدام عليه امنيت ملى متهم شدند.

در حال حاضر، بيش از ۳۰ روزنامه نگار و وبلاگر در زندان هاى ايران به سر مى برند.

بر اساس اظهار نظر كامبيز نوروزى؛ حقوقدان و دبير كميته حقوقى انجمن صنفى روزنامه نگاران، در خبرگزارى ايسنا، طی سال ۱۳۸۶ بين ۲۵ تا ۳۰ نشريه از سوى دولت محمود احمدى نژاد تعطيل شده اند.

پيشتر نيز ماشاء الله شمس الواعظين؛ سخن گوى انجمن دفاع از آزادى مطبوعات، به راديو فردا گفته بود كه در دوره چهار ساله اول رياست جمهورى محمود احمدى نژاد، «۱۸۰ نشريه بوسيله قوه مجريه و هيئت نظارت بر مطبوعات توقيف يا لغو امتياز شده اند.»

اين آمار در حالى مطرح مى شود كه رييس جمهور ايران در مناظره تلويزيونى خود با نامزدهاى انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد ماه، گفته بود كه در دولت او يك نشريه هم توقيف نشده است.

بر اساس گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز كه مقر آن در پاريس است؛ مطبوعات ايران در دوران وخيمى از آزادى به سر مى برند و ايران در زمينه آزادى مطبوعات، در ميان ۱۷۵ كشور جهان، رتبه ۱۷۲ را داراست.

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic