Thursday, January 14, 2010

اعتراض عفو بین الملل به احکام اعدام زندانیان سیاسی


خبرگزاری هرانا: عفو بینالملل با انتشار بیانیه ای از مقامهاى رژیم ایران مىخواهد اعدام حداقل ۱۷عضو اقلیت کرد ایران، از جمله یک زن به نام زینب جلالیان -که پس از محکومیتشان به جرائم سیاسى در انتظار اعدام هستند را متوقف کند. این سازمان بیم دارد که آنها ممکن است در هر لحظه اعدام شوند، بهخصوص پس از اعدام دو کرد دیگر در ایران در ماههاى اخیر، که آخرین آنها فصیح یاسمنى بود که در ۶ژانویه ۲۰۱۰ در خوى اعدام شد.
همه آنها پس از محاکمات غیر عادلانه بجرم محاربه اعدام محکوم شدند. برطبق برخى گزارشات تعدادى از آنها در بازداشت شکنجه شده بودند و از دسترسى به وکیل مدافع منع شده بودند.
در ادامه بیانیه عفو بینالملل آمده است: فرد اعدام شده، فصیح یاسمینى در روستاى هندوان نزدیکى خوى در ماه فوریه ۲۰۰۸ یا حوالى آن دستگیر شده بود. مشخص نیست که آیا فصیح یاسمینى در این درگیریها شرکت داشه یا خیر.
به قرار اطلاع وى جزو تعدادى از روستائیان دستگیر شده، از جمله ۵ دختر و پدرش حسین یاسمینى و یک مرد دیگر به نام فهیم رضا زاده بود که گفته مىشود به بازداشتگاه وزارت اطلاعات درخوى برده شدند، جایى که گفته مىشود فصیح یاسمینى مورد شکنجه قرار گرفته است. خانواده وى بهمدت دو ماه از او بىاطلاع بود.
حسین یاسمینى در حال حاضر محکومیت دو ساله خود را در زندان میگذراند، در حالیکه فهیم رضا زاده به ۱۵سال زندان در تبعید محکوم شده است. حکم اعدام فصیح یاسمینى که توسط دادگاه انقلاب خوى صادر شده بود ظاهرا در شعبه ۱۰ دادگاه استیناف استان آذربایجان غربى ودادگاه عالى مورد تایید قرار گرفته است و وى بدون در جریان قرار گرفتن وکیلش – که امرى لازم بر طبق قوانین ایران است – در تاریخ ۶ژانویه اعدام شد. جسد وى احتمالا بدلیل ممانعت از برگزارى تشیع جنازه و یا مراسم یادبود به خانوادهاش تحویل داده نشده است. عفو بینالملل این اعدام را محکوم مىکند.
عفو بینالملل افزود:
على صارمى ۶۲ساله در تاریخ ۲۹دسامبر تحت عنوان محاربه به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق یک گروه اپوزیسیون مستقر در عراق به مرگ محکوم شد. وى در تاریخ ۲۷سپتامبر ۲۰۰۷ بعد از سخنرانى در گورستان خاوران در مراسم یادبود قتلعام زندانیان سال ۱۹۸۸ دستگیر و از آن زمان تاکنون زندانى بوده است. عفو بینالملل در نوامبر ۲۰۰۷ یک بیانه اقدام فورى در مورد وى و شش تن دیگر صادر کرده بود.
وى که بدون محاکمه ماههاست در زندان اوین در بازداشت بهسر مىبرد، آخرین دادگاهش در تاریخ ۱۶نوامبر در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامى برگزار شد. دو روز بعد از آنکه تظاهرات عاشورا در ۲۷دسامبر ۲۰۰۹ بهطرز خشونت بارى توسط نیروهاى امنیتى سرکوب شد، به وى گفته شد که به مرگ محکوم شده است.
مقامهاى ایران تهدید کردهاند که تظاهرات کنندگان را به جرم محاربه مورد محاکمه قرار دهند. این امر بنظر مىرسد با هدف باز داشتن مردم از شرکت در تظاهرات بر علیه دولت طراحى شده است.
۱۷نفر از اکرادى که بهخاطر جرائم سیاسى در نوبت مرگ بهسر مىبرند گزارش مىشود که به‌شرح زیر هستند:
۱٫ زینب جلالیان
۲٫ حبیب الله لطیفی
۳٫ شرکو معارفى
۴٫ فرهاد وکیلى
۵٫ فرزاد کمانگر
۶٫ على حیدریان
۷٫ حسین خضرى
۸٫ رشید اخکندى
۹٫ محمد امین آگوشى
۱۰٫ احمد پولاد خانى
۱۱٫ سید سامى حسینى
۱۲٫ سید جمال محمدى
۱۳٫ رستم ارکیا
۱۴٫ مصطفى سلیمى
۱۵٫ انور رستمى
۱۶٫ حسن طلایى
۱۷٫ ایرج محمدى

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic