Sunday, January 10, 2010

گزارش بازداشتگاه کهریزک در مجلس شورای اسلامی


رادیو فرانسه: یک عضو کمیته ویژه پیگیری حوادث کهریزک در گفتگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که گزارش نهائی این کمیته امروز، یک شنبه، در مجلس شورای اسلامی قرائت خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم جلالی، عضوکمیته ویژه مجلس برای پیگیری وقایع پس از انتخابات گفته است که گزارش این کمیته که شامل یک گزارش اجمالی و پیوست ها و تفصیلات آن است با تصمیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، قرار است در جلسه علنی روز یک شنبه ارائه شود.

بدنبال شدت گرفتن اعتراضها در ایران و بازداشت شمار زیادی از معترضین،علی لاریجانی، کمیته ای متشکل از چند تن از نمایندگان مجلس را مامور بررسی این رویدادها و وضعیت بازداشتی ها و تهیه گزارشی در این زمینه کرد. این کمیته گزارش خود را به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. پیش از این و بدنبال روشن شدن ماجراهای بازداشتگاه کهریزک، بارها اعلام شده بود که این حوادث پی گیری خواهد شد، اما هر باراین امر به تعویق افتاد.


بازداشتگاه کهریزک

بازداشتگاه کهریزک که تا تابستان گذشته ناشناخته بود، بدنبال بازداشتهای گسترده معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمههوری شهرت جهانی پیدا کرد.

بدنبال مرگ 3 تن از بازداشتی های که در این مکان نگهداری می شدند، آیت الله خامنه ای به دلیل "نداشتن استانداردهای لازم برای نگهداری زندانیان" دستور بستن آن را صادر کرد.

طی روزهای اخیر، برخی از نمایندگان با اشاره به محتوای گزارش این کمیته، نام سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران، را به عنوان متهم اصلی وقایع مربوط به بازداشتگاه کهریزک اعلام کردند.

همچنین، یک از پایگاههای اینترنتی نزدیک به اصولگرایان نیز، مدعی شده بود که متهم اصلی وقایع بازداشتگاه کهریزک، صعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران است.

بنا بر پایه برخی گزارشها، سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران، بدنبال انتقال بازداشت شدگان رخدادهای پس از انتخابات به این بازداشتگاه و انتقادها به "غیراستاندارد بودن" این مکان برای نگهداری بازداشت شدگاه، بازداشتگاه کهریزک را بازداشتگاهی رسمی و قانونی و دارای امکانات لازم معرفی کرده و وقوع هرگونه شکنجه و تجاوز در آن را تکذیب کرده است.

سازمان قضاوی نیروهای مسلح در 28 آذر ماه سال جاری، با انتشار اطلاعیه ای مرگ 3 تن از بازداشت شدگانی که در بازداشتگاه کهریزک نگهداری می شدند با قتل عمد به دلیل ضرب و جرح اعلام کرد. پیش از این دلیل مرگ این سه تن ابتلا به بیماری مننژیت اعلام شده بود.

سعید مرتضوی، در روزهای اخیر، یک روز پیش از ارائه گزارش کمیته ویژه بررسی حوادث پس از انتخابات به هیئت رئیسه مجلس، به درخواست دولت محمود احمدی نژاد با انتقال از قوه قضائیه به قوه مجریه، به سمت رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد.

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic