Friday, December 4, 2009

کنشها و واکنشها در رابطه با پرونده هسته اي ايران


دويچه وله , 3 دسامبر 2009 - برنامهي هستهاي ايران بحث داغ روز جهان است: چه در ديدار صدراعظم آلمان ورئيس جمهور برزيل، چه در سخنرانيهاي نخستوزير روسيه يا مقامات ايراني و آمريکايي. مهلتي که آمريکا به ايران داده، بيست و هفت روز ديگر به پايان ميرسد.
روز (پنجشنبه، 12 آذر / 3 دسامبر) يکي از موضوعات محوري گفتوگوهاي آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و لولا دسيلوا، رئيس جمهور برزيل، برنامهي هستهاي ايران بود. مرکل پس از ديدار با دسيلوا گفت، آلمان و برزيل در رابطه با برنامهي هستهاي ايران نظر مشابهي دارند و هر دو خواستار شفاف سازي در اين زمنيه هستند. مرکل از اينکه دسيلوا با رئيس جمهوري اسلامي ديدار کرده است، ابراز خرسندي نمود و گفت، بايد هر چه بيشتر با ايران گفتوگو کرد.
صدراعظم آلمان در عين حال تاکيد نمود که ايران در روزهاي اخير در حال آزمايش 'ميزان تحمل' جهانيان است.
رئيس جمهور برزيل گفت که با تشديد تحريمها عليه ايران مخالف است و خواستار آن شد که جامعهي جهاني در برابر ايران 'صبر بيشتري' بهخرج بدهد. او اظهار داشت: ”ما به شيوهي مکالمهي تازهاي نيازمنديم تا بتوانيم بياعتمادي دوجانبه را از بين ببريم“.
احمدي نژاد در اواخر نوامبر در برزيل با استقبال گرم دسيلوا روبرو شد. وي پس از بازگشت از سفر آمريکاي لاتين خود، مدعي شده بود که اين کشور نيروگاه اتمي دارد ولي سوخت لازم را ندارد و قرار است از امکانات ايران استفاده کند.
واکنش شديد آلمان در برابر ايران
در کنار صدراعظم، وزير امور خارجهي آلمان، گيدو وستروله هم در مدت کوتاه وزارتش، در برابر جمهوري اسلامي نرمش بهخرج نداده است. روز دوشنبه (30 نوامبر، 9 آذر) پس از اعلام اين خبر که جمهوري اسلامي قصد دارد، 10 نيروگاه اتمي جديد داير کند، وستروله، ايران را به تشديد تحريمها تهديد کرد. وي مقامات اين کشور را به همکاري بيقيد و شرط با آژانس بينالمللي انرژي هستهاي و عملکردن به تعهدات بينالمللي فراخواند و گفت: ”يک نکته روشن است و آن اينکه اگر جمهوري اسلامي دستي را که ما به سوي ايران دراز کردهايم پس بزند، با تشديد تحريمها روبرو خواهد شد.“
منوچهر متکي، وزير امور خارجهي ايران، امروز ضمن انتقاد به همتاي آلمانياش، توصيه کرد که وستروله مستقلتر، مسئولانهتر و با توجه به منافع درازمدت کشورش عمل کند.
سياست دوگانهي روسيه
روسيه که يکي از اعضاي گروه 'پنج بعلاوه يک' است، در قبال برنامهي هستهاي ايران موضع کاملا مشخصي ندارد. امروز ولاديمير پوتين، نخستوزير اين کشور اعلام کرد که روسيه هيچگونه اطلاعاتي که نشان دهند، ايران قصد دارد از برنامههاي هستهاي خود بهرهي نظامي ببرد، کسب نکرده است. پوتين به اين پرسش که آيا کشورش موافق تشديد تحريمها عليه ايران است، پاسخي نداد.
هفتهي پيش روسيه به قطعنامهي آژانس بينالمللي انرژي هستهاي عليه ايران راي مثبت داد.
مهلتي که آمريکا تعيين کرده
امروز رابرت گيبس، سخنگوي کاخ سفيد تاکيد کرد که مهلت ايران براي پاسخ يه پيشنهاد گروه 'پنج بعلاوه يک' با پايان سال جاري مسيحي، يعني تا 3 هفتهي ديگر، سر خواهد رفت. گيبس بار ديگر تاکيد نمود که اگر ايران به اين پيشنهاد پاسخ قانعکنندهاي ندهد، تحريمها عليه اين کشور افزايش خواهند يافت. در آخرين مذاکرات ايران و گروه 'پنج بعلاوه يک' در اوائل اکتبر سال جاري، پيشنهاد شده بود که ايران اورانيوم غني سازي شدهي خود با غلظت پايين را براي بالابردن غلظت آن تا 20درصد به روسيه و فرانسه بفرستد.
بررسي روابط با روسيه و چين
به موازات تلاشکشورهاي غربي براي واداشتن جمهوري اسلامي به تعليق غنيسازي اورانيوم، مقامات ايراني تهديد کردهاند که در برابر اقدامات مخالفان برنامهي هستهاي اين کشور واکنش نشان خواهند داد.
امروز علي لاريجاني، رئيس مجلس شوراي اسلامي قعطعنامهي اخير آژانس بينالمللي انرژي هستهاي عليه ايران را غيرمنطقي خواند و گفت: ”ايران در موضوع انرژي هسته اي با شوراي حکام همکاري مناسبي داشته است، اما راي اخير موجب شد، تا کميسيون امنيت مجلس به دقت به بررسي اين راي بپردازد.“ وي همچنين اظهار داشت که مجلس شوراي اسلامي روابط ايران با کشورهايي را که به اين قطعنامه راي موافق دادهاند، بررسي ميکند. روسيه، چين و 23 کشور ديگر عضو شواري حکام آژانس به قطعنامهي اخير آژانس دربارهي ايران راي مثبت دادند

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic