Wednesday, December 23, 2009

دستگيريهاي روز يکشنبه بيشتر شبيه آدمربايي است


روز 29 آذر پس از اعلام خبر درگذشت آيتالله منتظري، افرادلباس شخصي به يکي ازاتوبوسهايي که مردم را از تهران به قم ميبرده واردشده و سه فعال اجتماعي را دستگير کردند.به گفتهي محمد مصطفايي، اين روش بيشتر شبيه آدمربايي است.
محمد مصطفايي، وکيل دو تن از بازداشتشدگان روز يکشنبه، 29 آذر ميگويد، هيچ اطلاعي از محل نگهداري اين افراد به دست نيامده. وي حتي مطمئن نيست که اصلا اين افراد به وسيله نيروهاي امنيتي دستگير شده باشند، چرا که در دادگاه انقلاب هيچ پروندهاي از آنان وجود ندارد.
دويچهوله: روز يکشنبه دو تن از موکلان شما خانم محبوبه عباسقليزاده و آقاي کوهيار گودرزي هنگام عزيمت به قم بازداشت شدند. در مورد جزييات اين خبر توضيح بفرماييد.
محمد مصطفايي: ديروز خانم عباسقليزاده و آقاي کوهيار گودرزي همان طور که گفتيد با چند نفر از دوستانشان که خانم شيوا نظرآهاري هم با آنها بود، سوار اتوبوس بودند و قصد داشتند براي تشييع جنازهي آيتالله منتظري به قم بروند. در خيابان انقلاب افرادي که لباس شخصي برتن داشتند و اعلام کردند که از پليس امنيت هستند، بدون اين که حکم قضايي در دست داشته باشند، وارد اتوبوس شدند و خانم عباسقليزاده و آقاي کوهيار گودرزي و خانم شيوا نظرآهاري را با خودشان بردند.
از تمام مسافران اتوبوس فقط اين سه نفر با خودشان بردند؟
بله. از کساني که آنجا بودند، فقط اين سه نفر را بردند.
علتش چه بوده؟ نگفتند به چه دليلي اين سه نفر بازداشت شدهاند؟
هيچ علتي را عنوان نکردند و هيچ حکم قضايي را هم در آنجا نشان ندادند که نشان بدهد مرجع قضايي دستور جلب اين سه نفر را داده است. مضاف به اين که اصولاً وقتي اتهامي متوجه شخصي ميشود، اغلب وقتها مرجع قضايي به منزل متهم احضاريه ارسال ميکند. خانم شيوا نظرآهاري و خانم محبوبه عباسقليزاده هر دو پروندههايي در دادگاه انقلاب داشتند و در آنجا نشاني منزلشان وجود داشته است. بنابراين افراد متواري نبودند، مضاف به اين که اينها اسنادي هم در وثيقه دارند. بنابراين به راحتي ميشد از طريق احضارنامه، آنان را احضار کرد. ولي متأسفانه ديروز مأمورين بدون اين که اصلاً احضاريه يا حکم جلبي در دست داشته باشند، آنها را بازداشت کردند. البته من هنوز نميدانم واقعاً کساني که اين سه نفر را بردند مأمور بودند، از طرف دادگاه انقلاب بودند يا اشخاص ديگري هستند.
شما امروز براي پيگيري وضعيت پروندهي موکلانتان به جايي مراجعه نکرديد؟
امروز من به دادگاه انقلاب رفتم. قبلاً معاونت امنيت در دادگاه انقلاب بود که حالا اين معاونت منحل شده و در حال حاضر سرپرست دادسراي انقلاب به امور مربوط به آنجا ميپردازد و مسائل امنيتي هم به شعبات آنجا ارجاع ميشود. من امروز به دادگاه انقلاب رفتم و نتوانستم پروندهاي از موکلينام در آنجا پيدا کنم و قرار شد که فردا مراجعه کنم که اگر واقعا دستگير شده باشند، من بتوانم جزييات دستگيريشان و اين که چه قراري برايشان صادر شده است را به دست بياورم.
ميدانيد که احياناً موکلان شما و ديگر بازداشتيها الان در کجا نگهداري ميشوند ؟
تا الان که نه. اين سه نفر نه با خانوادههاشان تماس گرفتند که بگويند در کجا نگهداري ميشوند، و نه اين که کسي اطلاع دارد، محل بازداشت اين سه نفر در کجاست. امروز هم که به دادسراي انقلاب مراجعه کردم، نتوانستم سرنخي از اين موضوع به دست بياورم و بدانم در کجا نگهداري ميشوند. اميدوارم هرچه زودتر لااقل دادگستري، اطلاعيهاي صادر و دستگيري اين سه نفر را اعلام کند. اگر غير از اين باشد، احتمالاً موضوع آدمربايي در ميان خواهد بود که آن بحثاش جداگانه است و بايد پيگيري شود.
گويا ديروز اين طور که در خبرها آمده بود، مأموراني که به اين اتوبوس وارد شدند، گفتند شما با چه مجوزي قصد عزيمت به قم را داريد؟ آيا اين قانون جديدي است؟ آيا براي رفتن به يک شهر ديگر بايد مجوز گرفت؟
نه به مجوز نياز نيست. مضاف به اين که در مورد تشييع جنازه مرحوم آيتالله منتظري از قبل هم تدارکاتي چيده شده بود و نيازي به مجوز نيست. ضمنا اين راهپيمايي نبوده که بخواهند مجوزي بگيرند و اين يک تشييع جنازه طبق روال مرسوم است و خيلي از کساني که راهي قم شدهاند، صرفنظر از اين که در تشييع جنازه بخواهند شرکت کنند يا نه، بالاخره با خانوادهي مرحوم ميخواستند بازديد کنند. اينها روال طبيعي است و اصلاً نه نيازي به گرفتن مجوز هست و نه نياز هست که از کسي دستوري اخذ شود براي اين که کسي بخواهد به قم برود. مضاف به اين که خيلي از روحانيون در روز گذشته و امروز به منزل آيتالله منتظري رفتهاند و از نزديک با خانوادهي مرحوم صحبت کردهاند تا اينها را دلداري بدهند.
نظر خود شما چيست؟ فکرميکنيد علت دستگيري اين سه نفر و به طور مشخص دو موکل شما خانم عباسقليزاده و آقاي گودرزي چه ميتواند باشد؟
فکر نميکنم علتي براي دستگيري باشد و اميدوارم اين سه نفر هرچه زودتر آزاد شوند. يعني اين موضوع بهانهاي نباشد براي دستگيري اين سه نفر. اگر اينها مرتکب جرمي شده باشند يا اتهامي به آنها نسبت داده شده باشد، ميشود از راه قانوني پيگيري کرد، نه اين که در راه رفتن به يک محلي که همه دارند ميروند، خيليها دارند ميروند و رفتن به آنجا هم هيچ مجوزي نميخواهد، دستگير شده باشند.
[خبر تکميلي: آقاي مصطفايي زمان کوتاهي پس از اين مصاحبه، در گفتوگوي کوتاهي با بخش فارسي دويچه وله، اعلام کرد که يکي از موکلاناش، خانم محبوبه عباسقليزاده، در ساعات پاياني روز دوشنبه سي آذرماه، از زندان آزاد شده است. خانم عباسقليزاده، روز گذشته، هنگامي که براي شرکت در مراسم تشييع پيکر آيتالله منتظري عازم قم بود، به همراه شيوا نظرآهاري و کوهيار گودرزي بازداشت شده بود. اين دو همچنان در زندان به سر ميبرند.]
مصاحبهگر: ميترا شجاعي

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic