Friday, November 27, 2009

بحران اتمی؛ هراس رژیم از قطعنامه جديد شوراى امنيت


رادیو آلمان: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز در دومین روز نشست خود در مورد قطعنامه‌ی تهیه شده از سوی پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان تصمیم می‌گیرد. دیپلمات‌ها می‌گویند این قطعنامه برای تصویب به اتفاق آرا از شانس مناسبی برخوردار است. محمد البرادعی می‌گوید، به خاطر عدم همکاری کامل ایران، آژانس عملا در بن‌بست گرفتار آمده ‌است. البرادعی که تا پایان ماه همین ماه (نوامبر) ماموریت‌اش به عنوان مدیرکل آژانس به پایان می‌رسد شامگاه پنجشنبه در وین گفت، از اینکه ایران پیشنهاد سازش را بلوکه کرده سرخورده شده است.


هراس رژیم از صدور قطعنامه جديد شوراى امنيت

سایت حکومتی تابناک در مطلبی با عنوان "آخرين خوش خدمتی البرادعي براي تصويب قطعنامه علیه ایران" نوشت، البرادعى در سه روز مانده به پايان دوران مديرکلى خود در آژانس بين‌المللى انرژى اتمى، پايه‌گذار صدور قطعنامه ای عليه ايران شد.

تابناک نوشت، بنابر اطلاعات رسيده، مذاکراتى که در هفته‌ هاى گذشته، ميان البرادعى و وزارت خارجه انگلستان انجام گرفته بود، منجر به توافق نامبرده و اکثريت اعضاى شوراى حکام با 35 عضو ديگر شده است. همچنین پيرو مذاکرات انجام شده، قطعنامه پيشنهادى از سوى کشور آلمان، به دليل آن‌چه آنها «نقض پيمان» از سوى ايران به دليل عدم اعلام به موقع تجهيزات غنى‌سازى سايت فردو مىنامند، قرار است با اجماع اعضاى شوراى حکام تصويب و صادر شود. علاوه بر اين، در اين قطعنامه از ايران خواسته شده است که دليل راه ‌اندازى اين تاسيسات غنى‌سازى را اعلام نمايد که به باور آنان، تنها مى‌تواند کاربرد نظامى داشته باشد؛ ضمن آن که در اين قطعنامه ـ که شديدترين لحن در زمينه فعاليتهاى ايران در زمينه غنى ‌سازى اورانيوم است ـ خواسته شده که همه تصميم ‌گيرى‌هاى خود در زمينه تاسيسات هسته‌اى را در مرحله تصميم‌گيرى به آگاهى آژانس برساند.

به نوشته سایت تابناک، اين قطعنامه شديدالحن، پيش نويس قطعنامه‌ اى خواهد بود که شوراى امنيت سازمان ملل مى ‌خواهد تا پيش از پايان سال ميلادى جديد عليه ايران منتشر کند. بنابراين، آنها براى صدور قطعنامه سازمان ملل به اين قطعنامه شوراى حکام نيازمندند. تصويب قطعنامه داده شده به شوراى حکام ـ که قرار است در دستور جلسه شوراى حکام به رأى گذارده شود ـ مى‌ تواند با «اجماع» راه را براى صدور قطعنامه چهارم شوراى امنيت سازمان ملل متحد، آن هم تا پيش از پايان سال ميلادى جديد هموار کند.

No comments:

Post a Comment

درخواست صدور حکم بازداشت بین المللی برای خامنه ای

Image and video hosting by TinyPic